Monthly Archives: May 2015

Våra tjänster

Varmt välkommen till oss på Nutrikom. Vi drivs av att dela med oss av den erfarenhet vi har av att utveckla starka livsmedelsvarumärken med hälsosamma, trovärdiga och goda livsmedel. Våra ledord är “med omtanke om konsumenten”. Låter man sig vägledas av den devisen blir det enkelt att utveckla och stärka livsmedelsvarumärken och koncept som håller över tid. Läs gärna mer här om hur vi ser att vi kan stärka livsmedelsvarumärken med mervärden inom hälsa, ekologi och ursprung.

 

På vetenskaplig grund

På Nutrikom arbetar vi med utgångspunkt i den etablerade vetenskapen inom nutrition och hälsa. Våra rekommendationer baseras på livsmedelslagstiftningen, den senaste etablerade vetenskapen inom nutrition (NNR 2012, 5th edition), Folkhälsomyndighetens arbete för bättre folkhälsa samt Jordbruksverkets riktlinjer. I våra kunders arbete med produktvård, innovation, varumärkesstrategi och kommunikation bidrar vi med planer och rekommendationer inom hälsa och nutrition som är i linje med Livsmedelsverkets kostråd – den utan konkurrens mest vetenskapligt belagda vägen till ett hälsosamt liv. Både för den enskilda människan men också för en bättre folkhälsa i det nationella perspektivet.

 

“Nöjda kunder, goda ambassadörer för varumärket”

Vi är också övertygade om att varumärken som genuint värnar sina kunder och i sin produktvård och innovation tar utgångspunkt i omtanke om konsumenterna och deras hälsa får flerfaldigt tillbaka i form av nöjda och lojala kunder. Nöjda kunder blir goda ambassadörer för varumärket och förmedlar de goda intentionerna vidare i flera led. Det är så vi tillsammans bygger långsiktigt starka varumärken.

 

Hälsa är idag ett vitt begrepp med flera dimensioner. För att värna sin egen och familjens hälsa söker kunden livsmedel fria från bekämpningsmedel och tillsatser. Man vill veta varifrån maten har sitt ursprung och allra helst ska det vara närproducerat. Alla dessa mervärden bidrar i konsumentens uppfattning om vad som är hälsosam mat och inte. Läs mer om målgruppen LOHAS som är i stark tillväxt under rubriken MÅLGRUPPEN SOM UPPSKATTAR MERVÄRDEN INOM HÄLSA OCH HÅLLBARHET.

 

LOHAS

LOHAS är en förkortning för en målgrupp som återfinns i hela västvärlden och efterfrågar produkter och tjänster inom hälsa och hållbarhet. LOHAS står för “Lifestyle of health and sustainability”.

Läs mer på www.lohas.se

Om oss

Marianne Wrife, Nutritionist
– från Karolinska Institutet i Stockholm. Marianne har arbetat med nutrition i livsmedel, kosttillskott och enteral nutrition i livsmedelsföretag som Friggs, Procordia Health Food, Semper Nutrition samt även haft konsultuppdrag för ACO Hud. Marianne har gedigen erfarenhet från produktutveckling, kvalitetskontroll, kliniska studier och utbildning inom området hälsa och näringslära. Marianne bedriver även kostrådgivning till privatpersoner.

“Jag önskar att livsmedelsföretagen tog sitt ansvar i att vägleda konsumenten till att snabbt och enkelt hitta maten som bidrar till en hälsosammare och mer hållbar livsstil. Det finns också ett stort behov bland personer som har hälsorelaterade problem att få hjälp med att hitta rätt kost för att må bättre.”

Kerstin Maripuu, Civilekonom
– från Handelshögskolan i Stockholm. Kerstin har arbetat som produkt- och marknadschef i livsmedelsföretag som Arla, Wasabröd, Friggs och Milko och har bred erfarenhet av allt ifrån strategiarbete till produktutveckling. Hon har även bredare erfarenhet av marknads-, koncept- och produktutveckling från ACO Hud, Coop Bank och som Kommunikationschef för Bostadsförmedlingen. Kerstin brinner för att omvandla nutritionistens djupa kunskap till framgångsrika marknadskoncept som stärker konsumentens förtroende för varumärket.

“Att utveckla ett starkt livsmedelsvarumärke handlar inte bara om att förstå och tillfredsställa konsumenten. Minst lika viktigt är att leverera mervärde till dagligvarukedjorna och stärka deras utbud och attraktivitet. Det finns också en stor potential för livsmedelsföretag att bidra med hälsosamma och ekologiska livsmedel i kommunernas arbete med att uppnå sina hållbarhetsmål.”

KONTAKT

Marianne Wrife, Nutritionist
+46 76 849 93 01

Kerstin Maripuu, Civilekonom
+46 70 375 75 80

 

Besöksadress
Nutrikom
Henrik Palmes Allé 18
182 69 DJURSHOLM